Nedokážeš preniesť svoj tréningový výkon do zápasu?

AKO SEBAKRITIKA NIČÍ TVOJE SEBAVEDOMIE?

sebakritikaSi po prehre alebo zlom výkone veľmi sebakritický? Ak áno, nie si sám. Mnoho športovcov je na seba veľmi kritických a to je, podobne ako vysoké očakávania alebo pochybnosti, ďalším ničiteľom tvojho sebavedomia.

Keď si po nevydarenom výkone na seba príliš prísny, ako chceš potom  dosiahnuť, aby tvoje sebavedomie rástlo od zápasu k zápasu? 

Takýto prístup je častý hlavne u perfekcionistov, ktorí si svoje chyby často vyčítajú. Ruku na srdce, koľkokrát si si po zápase povedal: "Nebyť tej zlej prihrávky, mohli sme ten zápas vyhrať." Alebo: "Keby som neminul ten ľahký volej, dopadlo by to úplne inak."

Nikdy nerob tieto veci...

Športovci častokrát s cieľom zlepšovania sa sabotujú svoje sebavedomie tým, že sú na seba príliš tvrdí. Pri hodnotení svojho výkonu robia väčšinou aspoň jednu z nasledovných vecí:

  • zameriavajú sa na chyby, ktoré urobili,
  • výkon hodnotia veľmi sebakriticky,
  • nepamätajú si veci, ktoré v zápase urobili dobre,
  • degradujú pozitívne stránky svojho výkonu,
  • nemajú radosť ani po dobrom zápase, pretože nikdy to nie je podľa ich očakávaní,
  • chcú hrať bezchybne a všetko ostatné vidia ako zlyhanie.

Niekedy takéto správanie preberáme od našich rodičov alebo trénerov, ktorí poukazujú na naše slabé stránky, aj keď to, samozrejme, myslia dobre a chcú nám pomôcť. 

greek-athlete-crying-e1360010741147

Ako sa vyhnúť sebakritike?

Ako sa tomu vyhnúť a namiesto sebakritiky budovať väčšie sebavedomie? Existuje na to mnoho postupov, pričom mne sa najviac osvedčili tieto štyri:

  1. Hodnoť svoj výkon objektívne. Subjektívny pohľad vnáša do hodnotenia emócie ako frustrácia a hnev a práve vtedy sa vynára sebakritika.

  2. Buď svoj najlepší tréner. Ako by si sa pozeral na svoj zápas, keby si bol najpozitívnejší tréner akého poznáš? Ktoré 2 dobré veci by tento tréner na tvojom výkone vyzdvihol?

  3. Namiesto chýb sa zameraj na svoje prínosy. Spýtaj sa sám seba: "Čo som v dnešnom zápase spravil dobre?" Určite nájdeš aspoň 2-3 veci. Prípadne môžeš požiadať svojho spoluhráča alebo rodiča, aby ti ich povedal.

  4. Venuj pozornosť veciam, ktoré potrebuješ zlepšiť. Namiesto rozmýšľania nad dôvodmi, prečo si spravil chybu alebo nepodal dobrý výkon, sa radšej pozri na činnosti, ktoré chceš zlepšiť a začni na nich hneď pracovať.  Cíť sa sebavedomý s presvedčením, že pracuješ na veciach, ktoré ťa v ďalšom zápase privedú k lepšiemu výkonu.

Čím skôr prestaneš byť sebakritický a pozrieš sa na každú situáciu objektívne, tým skôr začne tvoje sebavedomie rásť a s ním aj tvoje výkony.

Ak sa ti moje tipy páčia, zdieľaj ich a podeľ sa o ne so svojimi kamarátmi, spoluhráčmi. V prípade, že ťa mentálna stránka hry zaujíma a chceš sa o nej dozvedieť viac, môžeš ma kontaktovať.

Lukáš Piperek

Mentálny Coach, Level I
Pomáham športovcom budovať cestu k úspechu.

Chceš preniesť tréningový výkon do zápasu?

Odstráň  týchto 5 predzápasových chýb a podávaj tak lepšie výkony

O mne

Volám sa Lukáš Piperek. Som certifikovaný mentálny coach a pomáham športovcom budovať cestu k úspechu.

Najnovšie články


Povedali o mne


Spolupráca s Lukášom ma nasmerovala správnym smerom. Pomohla mi hlavne s koncentráciou a sebavedomím. Som kľudnejší, neriešim toľko sporné momenty a užívam si hokej.

Vlastimil LakosilHokej

Prémiový e-book

Chceš vedieť 5 najčastejších chýb, ktoré ti bránia preniesť tréningový výkon do zápasu?