Nedokážeš preniesť svoj tréningový výkon do zápasu?

POTREBUJEŠ FYZICKÝ ALEBO MENTÁLNY TRÉNING?

mentalny treningPrechádzal si alebo práve prechádzaš obdobím, keď cítiš, že máš na lepšie výkony ako tie, ktoré aktuálne podávaš?

Aký druh tréningu uprednostníš? Fyzický alebo mentálny?

Samozrejme, obidva sa navzájom dopĺňajú. Dôležité je ale rozpoznať, ktorý ti momentálne prinesie lepší výsledok, a ktorá stránka tvojej hry ťa limituje.

Mnoho športovcov sa najprv snaží odstrániť fyzické a technické nedostatky na svojej hre a trvá nejaký čas, kým zistia, že vynaložené úsilie neprináša želaný výsledok.

Aký je rozdiel?

Pri fyzickom tréningu je jeho účel ako aj spôsob dosiahnutia pokroku jasnejší.

Hokejista vie, že ak chce byť lepší v súbojoch pri mantineli, musí pracovať na svojej celkovej sile a stabilite. Tenista, ktorý nedokáže udržať vysoké tempo počas celého zápasu, vie, že musí zlepšiť vytrvalosť.

Mentálny tréning je viac abstraktný.

  • Aké stratégie, aké postupy využiť na zlepšenie "mentálnej hry"?
  • Čo urobiť, ak športovec neverí svojim schopnostiam?
  • Ako reagovať na chybu?
  • Ako kontrolovať predsúťažnú nervozitu?

Tieto otázky  je pre športovca náročnejšie zodpovedať bez ohľadu na šport, ktorý robí.

Z tohto dôvodu väčšina jednotlivcov predtým ako prejdú k mentálnemu tréningu, budú robiť nasledovné:

  • meniť techniku alebo mechaniku pohybu,
  • upravovať svoj tréningový plán,
  • meniť novú výstroj (raketu, bicykel, kopačky,...),
  • vyhľadávať špecializovaného trénera,
  • pracovať na zlepšení sily, rýchlosti, vytrvalosti a pod.

Samozrejme, zlepšenie techniky alebo kondície ti môže pomôcť zlepšiť výkon. Ale vo väčšine prípadov je to tvoja psychická pohoda, ktorá rozhoduje. Ako povedal Novak Djokovič:

"Dnes sú už všetci fyzicky pripravení. Každý má dobré údery. Ale tenis je mentálna hra."

Táto myšlienka platí pre každý šport.

Ako zistím, čo potrebujem?

Ako vieš, ktorá stránka tvojej hry ťa posunie ďalej? Ak sa stotožníš s jedným z nasledujúcich príkladov, určite ide o tú mentálnu:

  • dokážeš pravidelne podávať dobré výkony na tréningu, ale nevieš ich preniesť do zápasu/súťaže,
  • v zápase/súťaži si veľmi nervózny alebo napätý,
  • tak veľmi sa snažíš vyhrať alebo podať najlepší výkon, až sa ti to nedarí a stane sa opak,
  • robíš strašne veľa chýb, lebo cítiš, že nie si uvoľnený,
  • netešíš sa na zápas/súťaž.

Otázka na záver

Dovolím si tvrdiť, že každý športovec túžiaci po úspechu sa snaží neustále zdokonaľovať.

Klamal by som, keby som tvrdil, že sila, rýchlosť, vytrvalosť alebo technika nie sú potrebné. Bez toho to samozrejme nejde. Ale stále tu zostáva otázka:

"Majú športovci tendenciu prehliadať mentálny tréning, lebo je viac abstraktný a v niektorých ohľadoch náročnejší ako fyzický?"

Túto otázku si musí zodpovedať každý sám. Jedno je však isté. Tí, ktorí tvoria svetovú špičku v akomkoľvek športe, tento spôsob prípravy nezanedbávajú. Práve naopak, mentálny tréning sa stal jej neoddeliteľnou súčasťou.

 

Lukáš Piperek

Mental Coach, Level I
Pomáham športovcom budovať cestu k úspechu.

Chceš preniesť tréningový výkon do zápasu?

Odstráň  týchto 5 predzápasových chýb a podávaj tak lepšie výkony

O mne

Ahoj, volám sa Lukáš Piperek. Som certifikovaný mentálny coach a pomáham športovcom budovať cestu k úspechu.

Najnovšie články


Povedali o mne


Spolupráca s Lukášom ma nasmerovala správnym smerom. Pomohla mi hlavne s koncentráciou a sebavedomím. Som kľudnejší, neriešim toľko sporné momenty a užívam si hokej.
Vlastimil Lakosilhokej

Prémiový e-book

Chceš vedieť 5 najčastejších chýb, ktoré ti bránia preniesť tréningový výkon do zápasu?